Back to All Events

8-ukers kurs i mindfulness - TRINN 2, oppstart 28. feb


Ønsker du å ta din egen mindfulness-praksis et skritt videre?

Har du fått en smak av hva det vil si å leve med ro i sinnet, men ønsker å trenge dypere inn i muligheten av å leve uten stress og indre konflikt? 

Har du begynt å ane potensialet i meditasjon, men ønsker å kultivere en sterkere og mer regelmessig egen praksis?

Dette er et kurs for litt øvede og viderekommende i mindfulness. For deg som ønsker å gå inn i "the art of meditation." Det er en jobb å gjøre, men i andre enden er dyp indre ro og velvære.  

Vi går blant annet gjennom temaer som:

  • det autentiske selvet
  • konsentrasjons-meditasjon (samatha)
  • innsikts-meditasjon (vipassana)
  • empati og medfølelse - som en strukturert praksis

Mindfulness-meditasjon kan deles inn i tre kategorier: øvelser som kultiverer konsentrasjon, øvelser som kultiverer innsikt, og øvelser som kultiverer empati og medfølelse. På dette kurset går vi inn i alle tre, både praktisk og teoretisk.

Konsentrasjonstrening innebærer å holde oppmerksomheten på ett punkt inntil sinnet faller til ro, mens innsiktstrening er en direkte og erfaringsbasert undersøkelse av mentale og fysiske prosesser slik de oppstår og forsvinner i øyeblikket. Trening i empati og medfølelse handler grunnleggende sett om å bryte ut av vår sterke trang til å være selv-sentrerte - at hele verden snurrer rundt jeg, meg og mitt (som hvis du ser litt dypere enn vanlig, er det som binder oss til lidelse).

Når oppmerksomheten begynner å slippe taket rundt en sterk selv-sentrering, begynner sinnet å åpne seg. Det er først da det gir mening å snakke om at du hverken er kroppen din eller sinnet ditt. Det er det vi mener med det autentiske selvet; en selvfølelse som går dypere enn kroppen din og din personlige historie. Det autentiske selvet er forankret i dyp indre stillhet - og er urokkelig. Når dette "stedet" i deg selv blir din egen levende og direkte erfaring, er det naturlig å leve i tillit og ikke frykt, hengivenhet snarere enn tvil, ro og åpenhet heller en bekymring og grubling.

For å få virkelig nytte av mindfulness-meditasjon, er egen praksis alfa og omega. Dette kurset forutsetter egen-praksis 30 minutter hver dag gjennom hele kursperioden.

Du vil blant annet lære dette:

  • Dem fem hindringene til meditasjon, og hvordan du overkommer dem.
  • Hvordan praktisere konsentrasjon og innsikt samtidig.
  • Hvordan gjøre din egen praksis levende, slik at hver eneste situasjon i dagliglivet kan reflektere praksisen din.
  • At det ikke bare er mulig, men naturlig, å leve med et rolig sinn.
  • At livsglede er din naturlige tilstand, og hvordan overgangen fra å leve i bekymring/grubling til ro/livsglede skjer.

Praktisk informasjon for 8-ukers kurset:

  • Kurset holdes ved Oslo Naprapatklinikk som ligger i Sørkedalsveien 90A.
  • Kurset starter onsdag 28. februar og øvrige kursdatoer er .... Til sammen 8 ganger.
  • Vi holder på fra 17.30 – 20.00 alle dager.
  • Pris: kr. 5.900,-

PÅMELDING

Navn *
Navn