Back to All Events

YOGA & MINDFULNESS I ITALIA for viderekommende, 04. - 11. oktober 2020


Dette er et kurs for deg som har erfaring med yoga og mindfulness fra tidligere, enten fra et tidligere opphold i Italia eller tilsvarende. Det passer godt både for litt øvede og for deg med mye tidligere erfaring. Vi ønsker fortsatt å ha en blanding mellom ferie og yoga/meditasjon, som innebærer seriøs praksis samt god mat, café- og strandliv - men på dette kurset blir det mer intensiv praksis enn på kurset for begynnere.

Det innebærer først og fremst to økter hver dag med det vi kan kalle en full yoga-praksis, som er en blanding mellom fysiske øvelser, pranayama (pusteøvelser) og meditasjon. Vi vil også ha en dag i stillhet på dette kurset - altså en uke med et mer kontemplativt fokus.

Hvis du er usikker på om dette kurset passer for deg, bare ta kontakt!

Som alltid med yoga og meditasjon er det viktigere å komme med et åpent sinn, enn masse tidligere erfaring.

Deltakerne innkvarteres i små idylliske hus i Villa Faraldi. Vi tilbyr to måltider daglig; lunsj og middag (samt ferskt brød direkte fra bakeren til frokost). Lunsj i landsbyen og middag på Torki, den lokale restauranten. Kost, losji, undervisning og daglige utflukter til stranden eller Riviera-byen Diano Marina, er inkludert i kursprisen.

DAGSPROGRAM

08.00 - 09.30   Full yoga-praksis (asana, pranayama og meditasjon)

09.30 - 11.00    Frokost

11.00 - 13.00     Undervisning, refleksjon og praksis

13.00 - 14.00     Lunsj i Villa Faraldi

15.00 - 18.00     Fritid

18.00 - 19.30 Full yoga-praksis (asana, pranayama og meditasjon)

20.15 - 22.00    Middag på Torki

PÅMELDING

Erik Lie

Tlf: 952 20 653

Epost: mindful@villafaraldi.no

PRIS

Oppholdet koster NOK 13.600,-

Prisen inkluderer daglig undervisning i yoga og mindfulness, kost og losji (2 måltider daglig og overnatting på dobbeltrom), kjøring til og fra flyplass (til på forhånd avtalte tider), og kjøring til og fra Diano Marina (til stranden og/eller byen) i fritiden mellom lunsj og middag.

NB! Flybillett bestiller du selv, og den er ikke inkludert i prisen.

Vi henter og bringer fra og til flyplassen i Nice på ankomst- og avslutningsdag. På ankomstdagen kjører vi fra flyplassen i Nice ca. kl. 12, (som passer med de tidlige morgenavgangene fra Oslo) og på avsluttingsdagen kjører vi tidlig fra Villa Faraldi (slik at vi rekker morgenavgangene direkte tilbake til Oslo). 

Hvis du ønsker å bo på enkeltrom er det mulig, men med et tillegg i pris på kr. 1.500,-

ERIK, VIGGO & VIVIAN

Det er Erik Lie, Viggo Johansen & Vivian Choi som inviterer til yoga & mindfulness-kurs/ferie i Italia. 

Erik kjenner det italienske språk og kultur fra barnsben av. Med sin tilknytning til området gjennom nærmere 50 år har han solid bakgrunn for å dele sine kunnskaper om stedet, skikkene og historien. 

Viggo har 26 års erfaring med yoga & mindfulness. Han levde som buddhistmunk i India i 4 år, og er i etterkant utdannet filosof og kognitiv atferdsterapeut og holder kurs i mindfulness og selvledelse over hele Europa.

Vivian har holdt på med yoga siden hun var 18 år gammel. Hun har sin yogalærer-utdanning fra Goa, India og underviser blant annet ved Pilates Room i Oslo.

Asanas og yogasanas

En asana henviser til en hvilken som helst kroppslig positur. Blant disse er det noen særskilte positurer som er identifisert som yoga-asanas eller yogasanas. ’Yoga’ betyr det som tar deg til en høyere persepsjon av livet, og derfor kalles positurer som stimulerer til en høyere mulighet for ’yogasanas’.

Kroppen er et speil på det som skjer i sinnet. Hvis du er deprimert, holder du kroppen på en særskilt måte; og hvis du er redd på en helt annen måte. Når du er trygg og glad, vil det uttrykkes i kroppen på en tredje måte. Yogasanas baserer seg på denne nære forbindelsen mellom kropp og sinn, men tar utgangspunkt i kroppen – så ved å plassere kroppen i bestemte positurer kan du utvikle din egen evne til bevissthet. Du kan endre hvordan du føler og tenker, hvordan du forstår og erfarer livet, ved å holde kroppen på bestemte måter.

Yogasanas er ikke trening, men snarere subtile prosesser av å påvirke energien i kroppen i bestemte retninger. Derfor må de utføres med oppmerksomhet.

Pranayama

Pranayama er en term på Sanskrit som består av to ord, prana og ayama. Det oversettes noen ganger veldig løst som pusteøvelser, men peker egentlig mot noe mye dypere enn bare dette. Prana betyr livsenergi, og ayama betyr utvidelse, så pranayama er øvelser for å øke, ekspandere og utvikle din vitale livsenergi.

Regelmessig praksis av pranayama har en enormt vitaliserende effekt på kropp og sinn. I tillegg, ettersom pranayama virker direkte inn på det parasympatiske nervesystemet, har øvelsene en svært beroligende virkning på sinnet. På den måten kan vi si at pranayama bereder grunnen for meditasjon. I etterkant av yogasanas og pranayama er både kropp og sinn i stor grad balansert, så det er fruktbar grunn for meditasjon.

Meditasjon

Det er vanlig å dele yoga inn i 8 deler:

  • Yamas (etikk)

  • Niyamas (selv-disiplin)

  • Asanas (fysiske øvelser)

  • Pranayama (pusteøvelser)

  • Pratyahara (å vende sansene innover)

  • Dharana (konsentrasjon)

  • Dhyana (meditasjon)

  • Samadhi (ren bevissthet)

De fire siste handler om meditasjon.

Dette er et stort tema, men hvis vi skal holde det kort, er første forutsetning for å stabilisere sinnet at sansene vendes innover. Vanligvis er sansene rettet utover, med konsekvensen at all oppmerksomhet også går utover. Etter hvert som et visst nivå av indre ro kultiveres, blir det svært behagelig å vende sansene innover, hvorpå sinnet blir naturlig mer konsentrert. Med konsentrasjon utvikles evnen til å være et vitne til alt som skjer i sinnet, uten å bli revet med, hvilket gjør at du etter hvert kommer i kontakt med genuin indre Stillhet. Dette kulminerer i Samadhi, som er et sinn i absolutt balanse. I utvidet forstand kan vi si at alle disse kommer under begrepet meditasjon.

I tillegg til indre kultivering, bidrar regelmessig meditasjon til store endringer i hverdagen. Det viktigste bidraget oppstår med evnen til å legge merke til hva som skjer både på den ytre (i verden) og indre (i sinnet) scenen med større presisjon. Kort fortalt fører dette til at vi kommer ut av våre automatiske reaksjonsmønstre, og får en mye større meny å velge fra. Derfor er naturlige effekter av meditasjon mindre stress, bedre søvn, bedre konsentrasjon, økt generell livskvalitet, sterkere immunforsvar, m.m.

BETINGELSER FOR PÅMELDING OG AVBESTILLING

Ved å melde deg på kurset, så aksepterer du følgende vilkår for påmelding og avbestilling:

  • Påmelding og plass registreres ved innbetaling av kurset.

  • Ved avbestilling innen 3 mnd før kursstart tilbakebetales det innbetalte beløp, minus kr 3000,-

  • Ved avbestilling 3-2 mnd før kursstart tilbakebetales 50% av det innbetalte beløp.

  • Ved avbestilling inntil 2 mnd før kursstart kan man om ønskelig overføre det innbetalte beløp uten fradrag til et senere kurs.

  • Ingen tilbakebetaling ved: avbestillinger mindre enn 60 dager før kursstart.

MEDLEM AV REISEGARANTIFONDET

Vi er medlemmer av Reisegarantifondet (RGF). RGFs viktigste oppgaver er å sørge for at arrangører av pakkereiser stiller lovpålagt garanti og at de reisende får refundert sine forskuddsbetalinger og/eller en alternativ hjemreise når en arrangør går konkurs. Alle som har kjøpt en garantipliktig reise hos en som har stilt reisegaranti, kan kreve refusjon fra Reisegarantifondet dersom reisen blir avlyst som en følge av konkurs eller akkord hos arrangøren.